Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Morgenbånd

MORGENBÅND 

Hver skoledag startes med et morgenbånd, der anvendes til forskellige ting. På skolen har vi i mange år haft 'læsebånd' hver morgen, og det vil fortsat være i højt fokus i det daglige morgenbånd.

Derudover anvendes morgenbåndet også til bevægelsesaktiviteter og fællessamlinger.

Formålet med læsning i morgenbåndet:

Billede fjernet. 

FÆLLES RAMME OG RETNINGSLINJER: 

  • Ingen snakker under læsebånd 

  • Døren til klassen bør være åben under læsebånd. 

  • Bøgerne kan være både skøn- og faglitteratur. 

  • Læsning bør foregå i fysiske bøger og på computeren efter aftale. 

  • PLC og læsevejleder kan være behjælpelig med vejledning, bl.a. i forhold til skrivning, som også kan inddrages i læsebånd. 

  • Hele klasserummet kan inddrages til læsningen efter særlige klasseaftaler. 

  • Højtlæsning kan bruges på alle klassetrin både som fælles læseoplevelse, hvor underviseren læser højt, men eleverne kan også træne højtlæsning i mindre grupper. 

 

ANBEFALINGER FRA LÆSEVEJLEDEREN VEDR. INDHOLD 

Det bør altid være synligt i klassen, hvad eleverne arbejder med i læsning i perioden.

 

Forslag til indhold i årsplanen for læsning i morgenbånd: 

  • Frontread 

  • Værklæsning 

  • Speedskrivning 

  • Notatteknikker 

  • Faglig læsning f.eks. tekstlæsning i matematik, naturfag, opskrifter mv. 

  • Højtlæsning f.eks. eleverne imellem eller fælles højtlæsningsbog 

  • Læsning i sprogfag 

  • Månedens bog 

  • Tid til læseforståelse 

  • Podcast 

  • Læsekonkurrencer 

 

Ordblinde/læsesvage elever 

Lyttelæsning indtænkes og kan anvendes i morgenbånd. Læsetræning på eget niveau er også vigtig for at udvikle deres læsetekniske færdigheder. Frontread kan anvendes, hvis de er på 3. klasses niveau eller derover (Lix 10-12).