LÆSEBÅND
Vi læser for at lære
FÆLLES RAMME OG RETNINGSLINJER:
-
Læreren er klar i klassen kl. 0755
-
Læsebånd starter straks klokken ringer kl. 0800
-
Hver elev finder sin bog frem/materialer frem og begynder at læse uden yderligere instruktion
-
Hvis en elev kommer efter kl. 0800, går eleven stille og roligt ind i klassen og finder sin bog/materialer frem – uden at forstyrre de andre i klassen
-
Ingen snakker under læsebånd
-
Døren til klassen bør være åben under læsebånd.
-
Bøgerne kan være både skøn- og faglitteratur.
-
Læsning kan foregå i fysiske bøger og på computeren efter aftale.
-
PLC og læsevejleder kan være behjælpelig med vejledning, bl.a. i forhold til skrivning, som også kan inddrages i læsebånd.
-
Hele klasserummet kan inddrages til læsningen efter særlige klasseaftaler.
-
Højtlæsning kan bruges på alle klassetrin både som fælles læseoplevelse, hvor underviseren læser højt, men eleverne kan også træne højtlæsning i mindre grupper.
-
Timetimeren anvendes, og læsebånd slutter kl. 0820.
ANBEFALINGER FRA LÆSEVEJLEDEREN VEDR. INDHOLD
Årsplan for læsebånd
Klasseteamet opretter en årsplan for læsebånd i Meebook – gerne med indhold fra flere fag. Denne årsplan er dynamisk og opdateres løbende.
Det bør altid være synligt i klassen, hvad eleverne arbejder med i læsebånd i perioden. Det kan med fordel også fremgå af elevernes ugeplan.
Forslag til indhold i årsplanen:
-
Frontread
-
Værklæsning
-
Speedskrivning
-
Notatteknikker
-
Faglig læsning f.eks. tekstlæsning i matematik, naturfag, opskrifter mv.
-
Højtlæsning f.eks. eleverne imellem eller fælles højtlæsningsbog
-
Læsning i sprogfag
-
Månedens bog
-
Tid til læseforståelse
-
Podcast
-
Læsekonkurrencer
Ordblinde/læsesvage elever
Lyttelæsning indtænkes og kan anvendes i læsebånd. Læsetræning på eget niveau er også vigtig for at udvikle deres læsetekniske færdigheder. Frontread kan anvendes, hvis de er på 3. klasses niveau eller derover (Lix 10-12).