MORGENBÅND
Hver skoledag startes med et morgenbånd, der anvendes til forskellige ting. På skolen har vi i mange år haft 'læsebånd' hver morgen, og det vil fortsat være i højt fokus i det daglige morgenbånd.
Derudover anvendes morgenbåndet også til bevægelsesaktiviteter og fællessamlinger.
Formålet med læsning i morgenbåndet:
FÆLLES RAMME OG RETNINGSLINJER:
Ingen snakker under læsebånd
Døren til klassen bør være åben under læsebånd.
Bøgerne kan være både skøn- og faglitteratur.
Læsning bør foregå i fysiske bøger og på computeren efter aftale.
PLC og læsevejleder kan være behjælpelig med vejledning, bl.a. i forhold til skrivning, som også kan inddrages i læsebånd.
Hele klasserummet kan inddrages til læsningen efter særlige klasseaftaler.
Højtlæsning kan bruges på alle klassetrin både som fælles læseoplevelse, hvor underviseren læser højt, men eleverne kan også træne højtlæsning i mindre grupper.
ANBEFALINGER FRA LÆSEVEJLEDEREN VEDR. INDHOLD
Det bør altid være synligt i klassen, hvad eleverne arbejder med i læsning i perioden.
Forslag til indhold i årsplanen for læsning i morgenbånd:
Frontread
Værklæsning
Speedskrivning
Notatteknikker
Faglig læsning f.eks. tekstlæsning i matematik, naturfag, opskrifter mv.
Højtlæsning f.eks. eleverne imellem eller fælles højtlæsningsbog
Læsning i sprogfag
Månedens bog
Tid til læseforståelse
Podcast
Læsekonkurrencer
Ordblinde/læsesvage elever
Lyttelæsning indtænkes og kan anvendes i morgenbånd. Læsetræning på eget niveau er også vigtig for at udvikle deres læsetekniske færdigheder. Frontread kan anvendes, hvis de er på 3. klasses niveau eller derover (Lix 10-12).